Full fart fram och tillbaka

I dagarna firar jag en sorts jubileum. Det är nämligen, ungefär, fem år sedan jag var anställd senast. Den 1 april 2008 var en sorts självständighetsdatum när jag upphörde att få lön från någon annan än mig själv. Och det går väl ganska hyggligt, tackar som frågar. Men det här skulle inte handla om det, utan om vad som hänt sedan dess. 

Det sista jag gjorde, bokstavligt talat, på finansmarknaden var att vara med om någonting alldeles oerhört. Swedbank, den mycket framsynta banken med sin fantastiska expansionsstrategi, hade just köpt TAZ-bank i Ukraina och min sista analys som bankanalytiker på HQ (frid över dess minne) skrev jag just angående det som skett på bankens kapitalmarknadsdag i Kiev. 

Hela finansmarknaden var varmt övertygad om att ingen bank som saknade en extrem tillväxtstrategi för östmarknaden skulle överleva på sikt. Ju huvudlösare, desto bättre, och Swedbank som köpt på sig baltbanker, en rysk bank och nu också en ukrainsk var populärare än Loreen multiplicerat med Prinsessan Estelle. 

Nu, när jag firar fem år i frihet, firar Swedbank också detta jubileum med att helt såga sin tidigare öststrategi och investerarkommunikatören Johannes Rudbeck, en föredömlig person, konstaterar lakoniskt: ”För att förstå det här måste man försöka sätta sig in i mentaliteten av en annan tidsanda. I den tidsandan letade alla banker efter tillväxt och såg inte riskerna”

Läs allt om hur massor med miljarder kan lekas bort av en tidsanda och en mentalitet här

…och fundera sedan på vilka misstag som görs just nu. Är det kanske att vi gör oss av med våra fantastiska tillgångar i öst? Är det något med Cypern och Grekland? Jag är säker på att vi missar något. 

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Blogga med WordPress.com.

