Ett litterärt julklappstips: Sara Lövestams ”Hjärta av jazz”

Jag är musikalisk omnivor med böjelser åt alla håll – ge mig opera, klassisk blockflöjt, zigenarmusik, dödsmetall eller svängig bebop – I’m all for it. Och mycket annat. Men jag får ändå erkänna att musik med mycket tankeverksamhet i, som till exempel jazz, ger mig något litet extra. Jag har själv haft jazz som tema i två egna verk – jazzdeckaren ”Svart Stajl” och (naturligtvis) biografin om Esbjörn Svensson Trio. Musiken tränger ut ur många uppslag i mina böcker, helt enkelt därför att det är jag.

Så när jag fick Saras ”Hjärta av Jazz” i min hand blev jag omedelbart nyfiken, och med en fri företagares lagom taskiga impulskontroll, kastade jag mig omedelbart över den. Någon timme senare messade jag Sara (se detta som en disclaimer av lätt partiskhet, vi har träffats ett gäng gånger på vänkollegial basis) med frågan ”lirar du själv?”

Hjärta av jazz är helt enkelt en fantastisk historia. En av våra stora recensenter brukar använda formuleringen ”skriven med stort hjärta, mycket kärlek och mycket kunskap” och jag snor den gärna i hennes fall. Sara är, kort sagt, en djävel på att skriva om jazz. Hon har också förmågan att leverera intressanta berättelser i berättelserna; relationshistorier, återblickar, sidoblickar på kollegor eller klasskompisar. Hennes miljöer lever, dialogerna spritter och skrivarglädjen (man får inte direkt känslan av att varje mening liiiidits fram – snarare motsatsen. På ett bra sätt) omvandlas lätt (vilket sannerligen inte alltid är fallet) till läsglädje och värme.

Jag kunde ha messat Sara och frågat ”Har du blivit mobbad i skolan?” eller ”Var du aktiv jazzmusiker på Nalen på 40-talet?” eller ”har du sökt in till Rytmus någon gång?” ”Har du haft en strulig relation till en utagerande syster med egna personlighetstvivel” eller någonting annat av alla de inslag som finns i boken, ty hela historien hänger så väl samman och känns så autentisk, att jag glömmer nästa dags tidiga väckning och sträckläser.

Sträckläsare? Bladvändare? Det finns böcker man sträckläser och glömmer, som ett donkenmål i bakistillstånd. Och det finns böcker man läser därför att man måste, böcker man bär med sig med värme som räcker läääänge efter att pärmarna slagits igen för sista gången, böcker man kan blunda och omedelbart förflyttas tillbaka in i – nästan med en tår i ögonvrån. Jag litar på dig, käre läsare, och din slutledningsförmåga när jag ber dig gissa vilken kategori ”Hjärta av jazz” – denna PÄRLA – tillhör.

Köp. Den. Här. Basta!

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

