Därför har talmannen naturligtvis helt rätt.

Det här med judar, samer och andra subkulturer, alltså. På ett vis har ju Björn Söder helt rätt. Det går inte att riktigt lita på någon nuförtiden, bara på basis av att de bor i Sverige. Subkulturerna, de osvenska utomkurrikulära lojaliteterna står som spön i backen. Snart kan man inte föreslå en tripp till museet för höganäskrusens utveckling för ens nära vänner utan att dabba sig.

Man kan ju ta mig som ett exempel. Jag är typ svensk, född av svenska föräldrar i tids-rumsambandet som kallas Puch-Dakotabältet, dvs 60-70-tal i mellansverige. Deras föräldrar var nog ganska svenska. Och deras likaså, Men därefter blir det, ärligt talat litet knivigt. Och beroende på vem som egentligen var min mormorsmorfar, har vi antingen same- eller judeblod i ådrorna.

Men det är ju inte viktigt, förklarar talmannen, den där andre ovise talmannen eller vad han nu har för befattning.

Det handlar ju om vad man känner sig som och hur man beter sig. Riktigt svensk är man väl inte om man inte är asatroende. Eller duger det med katolicismen – som ju kom efter asatron i ordningen? Eller borde vi i sann vasaanda vara protestanter hela högen? Eller har inte religionen så mycket med saken att göra om vi bara kan lita på andra kulturella signaler?

Här kommer ju flera otäckheter i dagen för min egen del. Inte nog med alla de tvivel som uppstår kring mitt genetiska ursprung. Jag har under en femårsperiod haft årskort på den allmogefientliga operan. Jag har suttit i styrelsen för Jazzclub Fasching – maken till antisvensk verksamhet får man ju leta efter. Man kommer att få leta noga efter den om SD-stödda kulturfientliga Höganäskruskulturbudgetar ska fortsätta att gå igenom, förresten.

Men jag är också ett stort fan av Bruce Springsteen och därmed en tvättäkta imperialist. Jag är inte vidare förtjust i folkdräkt och knätofs, har en tendens att hellre åka på främmande makthyllningar i Sölvesborgstrakten där vi under rituella former hyllar satan och grundaren av Sweden Rock Festival.

Dessutom, vad gäller nationell identitet är jag i första hand medborgare i Bajenland.

Samt grönögd. Ehuru blond. Typ. Mycket blondare än den där misstänkta juggeättlingen Åkesson i alla fall.

Ska man veta var man har folk blir det för var och en en jättematris, nåt som inte ens Stasi och Google skulle klara att lagra en som de samabetade. Etnicitet, religiositet, speciella samfund, bisarra lojaliteter och så vidare i umpton olika dimensioner. Skitjobbigt, jue.

Men prylen är – kan man inte förenkla det här? Kan vi inte hitta ett system för inflytande och politiska uttryck åtminstone som gör det möjligt för Bajare, Djurgårdare, Springsteenfans, Dödsrockare, Operakramare, Knätofsar, Kurder, Lappar, Finnar, Judar, Italienare, Valloner och Gnagare – samt alla andra som är intresserade – att komma till tals genom ombud, som gör det möjligt att skippa allt analyserande av våra härkomster och nuvarande lojaliteter?

Jag vet: vi kallar det för demokrati. En person – en röst. Och sedan får vi leva med vårt val i fyra år eller tills extraval skiljer oss åt. Är inte det en ganska bra idé?

När man på detta vis för Björn Söders tankar ett steg till, blir de ju riktigt begripliga. Och inför andra halvlek leder fortfarande den goda sidan med 87-13. Ska vi se om vi kan hålla sams och samarbeta inom laget nu?

Categories: Bruce Springsteen, Politik | Etiketter: , ,

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Därför har talmannen naturligtvis helt rätt.

  1. Sorry, du ser allt för skumm ut för min smak… men satan i gatan, du skriver roligt. Så det är förvirrande. Man skulle oxå kunna katalogisera/ge medborgarskap utfrån hur ofta man klipper tånaglarna och eller förbjuda vissa grupper att till exempel få ICA bonus. Vilka vet jag inte men förslaget kan ju gå ut på remiss…

    • Käre Valentin, tack för de vänliga orden. Det är, om du frågar mig, helt okej att vara litet förvirrad ibland. Kanske ävenså ”skumm”.

Blogga med WordPress.com.

