Monthly Archives: maj 2015

#15: allt under kontroll

En plump i protokollet för den senaste veckan, men 15 dagar hittills, och 14 träningspass. Semin i Mello i torsdags fick mig att avvika från den smala vägen och prioritera väsentligt annorlunda; helt fel, kort sagt. Men trevliga löprundor i helgen, en medeldistans i medeltempo och en fartlek ger mig bra skjuts in i nästa vecka. Nu gäller det att hålla i de sista fem dagarna och helst, således, trixa in ett kompensationspass…  20/20 kan ju ordnas på olika sätt.

Wish me good luck.

Annonser
Categories: #beach2064, #tjugodagarsutmaningen | Etiketter: ,

#7: check! 

Fartlek och terräng, synnerligen utmattande. 

Categories: #beach2064, #tjugodagarsutmaningen, Uncategorized | Etiketter: ,

Tjugodagarsutmaningen dag 6: Check!

Kärt barn har många hashtags. Kalla den #tjugodagarsutmaningen eller #beach2064 – bägge stämmer ju. Jag drog alltså igång en boostkampanj i söndags med målet att träna varje dag i tjugo dagar. Varför? Enkelt. En längre tids flunsa hade ställt till min hälsa alldeles väldigt: kondisen var paj, vikten hade ökat och fettandelen säkerligen stigit. Och orken…. den var ju bara inte där. Jag känner igen mönstret så väl nu. Så snart jag inte tränar regelbundet signalerar min kropp stress och kris. De små detaljerna flyter ihop och de stora sammanhangen presenterar sig liksom aldrig i form av lösningar. Skittråkigt. Och vad gör man då?

Jo, man ser till så att frestelsemånaden nummer ett – glöm decembers alla glöggar: i maj minglas det i hundranittio eftersom alla blir så glada och slår rosett på sin svans när kvällarna blir ljusa – blir en träningssatsning. På så vis minskar man rejält risken att maj blir en tjockmånad. Som den var i fjol, till exempel när jag sedan la på mig sådär sju-åtta kilo fram till slutet av augusti.

Det är andra tider nu.

Och således har jag nu en till och med överperfekt vecka bakom mig. Söndag löpning, måndag gym, tisdag löpning onsdag gym, torsdag löpning och idag gym OCH en timmes badminton med dottern, spontant och fint bestämt under förmiddagen. Sju pass på sex dagar får väl ges godkänt, va?

Härnäst – kalashelg med extremt träningsbenägna släktingar. Tror att dag sju och åtta kommer att lösa sig lika bra som tidigare.

Heja träning!

Categories: #beach2064, #tjugodagarsutmaningen | Etiketter: ,

#beach2064 del 46: #tjugodagarsutmaningen nr 2

Japp. Check. Arla måndag morgon på gymmet. Ett tag var vi ju som en liten klubb där, vi som tränade tidiga måndag-onsdag-fredagsmorgnar. Jag hittade på namn på mina ”kollegor”, litet efter utseende, en smula efter beteende och några av oss började heja. Man kunde få en kommentar ibland ”och var var du i onsdags?”.

I morse var bara en där från ‘klubben’: ”Dryga Egotrippen”. Och för övrigt inte särskilt många spontanister heller. Antar att det för många upplevs som sent att dra igång ett beach 2015 nu. Å andra sidan har läget för perspektivet #beach2064 aldrig varit bättre, faktiskt: fyrtionio år kvar att träna på innan sexpacken ska sitta där.

Skönt pass. Gick igenom fler övningar än vanligt, tre set av varje med määängder av reps på lätta vikter bara för att inte chockera muskler och fästen alltför hårt. Ändå helt tömd vid hemkomst. Just så ska det fungera.

Categories: #beach2064, #tjugodagarsutmaningen | Etiketter: ,

#beach2064 del 45: ”Tjugodagarsutmaningen” – en metod för att återerövra flyt och motivation

Man styr inte över allt här i världen. Men man kan ju försöka kontrollera sig själv i alla fall. Så vad gör man när flytet inte infinner sig? Det här är inget forum för gnällande, men jag måste säga att jag började bli rejält trött på mig själv mot slutet av förra veckan när både det ena och det andra trängt sig i vägen för min träning. Planen var ju att spela en väldigt rolig fotbollsmatch i lördags och då vara i god form. Men efter tre veckors intensivt till halvintensivt (vilket bara är mer irriterande) flunsande, kastade jag in handuken för matchen och … kände bara tomhet. Efter att ha varit igång stora delar av våren – större delar än någonsin, faktiskt- byttes den sköna endorfinpulsen mot idel sunkighet efter tre-fyra veckor på tomgång. Och man mår inte bra av sånt.

Vad göra? Jag har studerat många träningskamraters metoder och funderat över vad som fungerar bäst på mig själv. Och när det gäller det jag behöver, blir nyckelordet ”Kickstart”.

Hur åstadkommer man en sådan? Man utmanar sig själv.

Okej. Kickstarta med en utmaning. Låter bra. Men hur fungerar det?

När vill jag vara i mål?

Det är releasepartaj – två stycken, faktiskt – för min nya bok ”Kungamördaren” i slutet av maj. Det första går av stapeln i Västerås den 28 maj. Det andra har förutsättningar att bli sent och tufft, eftersom det är en hemma-hos i Stockholm den 30 maj.

Så… den 30 maj, kanske? Det är just nu 20 dagar dit.

”Tjugodagarsutmaningen” – jag gillar hur det låter.

Vad ska en utmaning innehålla? Jag vill komma igång med träningen på riktigt och känna lugnet i kroppen, det som bara alla de goda träningsvätskorna ger. Alltså får 20-dagarsutmaningen helt enkelt gå ut på att träna varje dag – på olika sätt – i tjugo dagar.

Speciell kost också?

Nej. Jag har redan en så bra kosthållning (jodå, oftast i alla fall) att de 20 träningstillfällena kommer att ge mig exakt det jag behöver.

20 dagar. Från och med idag. Och Voila: första träningstillfället blev 7.5 km jogg i lagomt tempo. Underbart skönt i kroppen även om det uppenbarligen inte fanns mycket extra att ta av vad tempot beträffar. Man får luta sig tillbaka mot att det för en knapp månad sedan var otroligt enkelt att flyta fram längs Londons gator i en härlig fartlek. Dit kommer jag enkelt tillbaka.

På 20 dagar.

Är du med? Jag rapporterar här under tiden, men vi ses om inte annat på andra sidan tunneln, den 30 maj.

Categories: #beach2064, #tjugodagarsutmaningen | Etiketter: ,

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.