#beach2064 del 45: ”Tjugodagarsutmaningen” – en metod för att återerövra flyt och motivation

Man styr inte över allt här i världen. Men man kan ju försöka kontrollera sig själv i alla fall. Så vad gör man när flytet inte infinner sig? Det här är inget forum för gnällande, men jag måste säga att jag började bli rejält trött på mig själv mot slutet av förra veckan när både det ena och det andra trängt sig i vägen för min träning. Planen var ju att spela en väldigt rolig fotbollsmatch i lördags och då vara i god form. Men efter tre veckors intensivt till halvintensivt (vilket bara är mer irriterande) flunsande, kastade jag in handuken för matchen och … kände bara tomhet. Efter att ha varit igång stora delar av våren – större delar än någonsin, faktiskt- byttes den sköna endorfinpulsen mot idel sunkighet efter tre-fyra veckor på tomgång. Och man mår inte bra av sånt.

Vad göra? Jag har studerat många träningskamraters metoder och funderat över vad som fungerar bäst på mig själv. Och när det gäller det jag behöver, blir nyckelordet ”Kickstart”.

Hur åstadkommer man en sådan? Man utmanar sig själv.

Okej. Kickstarta med en utmaning. Låter bra. Men hur fungerar det?

När vill jag vara i mål?

Det är releasepartaj – två stycken, faktiskt – för min nya bok ”Kungamördaren” i slutet av maj. Det första går av stapeln i Västerås den 28 maj. Det andra har förutsättningar att bli sent och tufft, eftersom det är en hemma-hos i Stockholm den 30 maj.

Så… den 30 maj, kanske? Det är just nu 20 dagar dit.

”Tjugodagarsutmaningen” – jag gillar hur det låter.

Vad ska en utmaning innehålla? Jag vill komma igång med träningen på riktigt och känna lugnet i kroppen, det som bara alla de goda träningsvätskorna ger. Alltså får 20-dagarsutmaningen helt enkelt gå ut på att träna varje dag – på olika sätt – i tjugo dagar.

Speciell kost också?

Nej. Jag har redan en så bra kosthållning (jodå, oftast i alla fall) att de 20 träningstillfällena kommer att ge mig exakt det jag behöver.

20 dagar. Från och med idag. Och Voila: första träningstillfället blev 7.5 km jogg i lagomt tempo. Underbart skönt i kroppen även om det uppenbarligen inte fanns mycket extra att ta av vad tempot beträffar. Man får luta sig tillbaka mot att det för en knapp månad sedan var otroligt enkelt att flyta fram längs Londons gator i en härlig fartlek. Dit kommer jag enkelt tillbaka.

På 20 dagar.

Är du med? Jag rapporterar här under tiden, men vi ses om inte annat på andra sidan tunneln, den 30 maj.

Categories: #beach2064, #tjugodagarsutmaningen | Etiketter: ,

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: