Daily Archives: juni 10, 2015

#beach2064 del 47: Sommarträning

  
Fråga: Hur gör man på sommaren när man är på torpet? Svar: Det gäller att vara förberedd.
Man måste ha principer för kosten och en plan för träningen.

I fjol, när jag var som mest på väg UPP i vikt kunde en slentrian – ehuru ack så trevlig – dagsmeny innehålla mer än 5000 kalorier, lätt!

Men den snubben bor ju inte här längre.

Och löpningen hade jag tappat eftersom de ständiga 8km-rundorna gjorde mig uttråkad, vilket egentligen inte var så konstigt eftersom jag hållit på med dem i stort sett årligen sedan vi tog över detta underbara lilla timmerhus mitt i spenaten, för snart 20 år sedan.

Så. Vad göra i stället?

Kosten är ingen raketfysik. Man fortsätter med samma meny som i stan. Fast grillar det mesta. Utom morgonomeletten. Dagsmenyerna ligger nu en bit under 2000 kalorier, med en bra fördelning över protein, fett (ytterst sparsmakat) och snabba kolhydrater (den dagliga bananen, typ)

Och sedan var det träningen.  Varannan dag går jag till gymmet som består av träningsmattan, hantlar i olika vikter och banden med handtagen som gör det möjligt att simulera saker som sittande rodd, fast hängande i ett äppelträd. Programmet har jag fått av min kreative, rutinerade PT Nicklas på SATS.

Varannan dag springs det. Antingen den gamla rundan som nu känns litet roligare när den byts ut mot så mycket annat. Eller fartlek. Idag körde jag den fantastiska övningen fotbollsspurt.

  Man tar en fullstor fotbollsplan. Den vi har här på halvön – oerhört välskött och trevlig att springa på – är 75*100 meter, ungefär. Sedan spurtar man tvärs över på diagonalen, joggar längs kortänden, spurtar tvärs över åt andra hållet, joggar längs kortänden och sådär håller man på 25 gånger. Det blir ungefär fem kilometer.

Tvärsan för första gången gick på 23.50 som bäst och 28.50 som sämst. Min bästa tid går alltså (för dig som är ultrasnabb i huvudräkning) ungefär sekunden långsammare på 36 meter, sju sekunder, än man kräver att en spelare i Bajens A-lag ska kunna upprepa 50 gånger under träning. Som bäst. Visserligen mäter mina tvärsöverlöpningar 125 meter ( heja Pytagoras!) men jag har alltså en bit kvar att springa i prestanda innan jag kan debutera på Söderstadion.

Hela alltet tar runt en halvtimme och jag garanterar att just denna halvtimme var en av de jobbigaste i mitt liv. Men kanske en av de mest utvecklande.

Eftersom jag fungerar bäst när jag utmanar mig själv undrar jag nu: hur gör jag denna träningslivsstil till en utmaning?

Japp: Givetvis hade jag min sommartränare med mig: 

  

Annonser
Categories: #beach2064 | Etiketter:

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.