En kommentar till min Johanna Nilsson, om jag hade någon

I ett inlägg på sin blogg funderar författarinnan Johanna Nilsson över vad läsarna egentligen vill ha.

Och jag svarar: Johanna, du frågar vad läsarna ”vill ha”. Med förläggarhatten på mig skall jag härmed avslöja förlagsbranschens stora hemlighet: Ingen Vet. Smaka på den! Ingen vet….

Alla gör sitt bästa – såväl förläggare som författare – för att skapa och marknadsföra läsvärda verk. Men försåvitt det inte handlar om den umptonde boken av samma bästsäljande författare, är det ingen som på förhand kan avgöra vad som slår eller ej. Litterär kvalitet är bra, men inte allena saliggörande. Självutlämnande och snaskigt kan ju funka, men inte alltid. En braskande PR-kampanj som får tidningarna att skriva spaltmarathon hjälper till. Men det finns. Inga. Garantier. Den gamla regeln ”Publish and be damned” gäller oförändrat.

Kategorier: Uncategorized | Etiketter: , ,

Inläggsnavigering

Kommentarer är stängda.

Blogg på WordPress.com.