Sex vågade vågad sex: Att lära sig skriva deckare i Sevilla: del 4

Sevilla by night 

Det avrundande temat för rapporteringen om årets Deckarkurs i Sevilla blir sex: sex kursdeltagare, sex kursdagar och sista dagen dessutom övningar i att skriva sexscener. Årets deltagarkull bevisade här än en gång vilken inspirerad och framåt sättning vi lyckats få ihop. Alla levererade. Många skrev sina bästa alster till denna avslutande session, dessutom. Som Magister vill man ju gärna se utveckling och här får jag påstå att jag fått mitt lystmäte.

Att skriva sex i spänningslitteratur är inte alldeles lätt. Vem som helst kan förvisso knåpa ihop ett ”läsarnas-egna-sexbrev”-liknande solonummer, men när man skall göra tydligt att även sexscenen har ett samband med den övriga texten blir det genast svårare. Dessutom skall ju sexet ha samma anslag och ton som resten av skildringen, vilket inte gör det lättare. Och till råga på allt är ju förebilderna få på den svenska marknaden: Liza Marklunds Bengtzon får ju nästan aldrig någonting numera, Åsa Larssons Rebecka är minst lika svältfödd, Jan Guillous karaktärer tycks intressera sig mer för andra ting. Det är väl i stort sett bara Stieg Larssons Blomqvist som får pippa loss big time så fort man skakar ett par skitiga kalsonger framför de kvinnliga birollsinnehavarna.

Som avslutning – frånsett en femtimmarslunch på härliga Sancho Panza på andra sidan floden med därpå följande barrunda intill de minsta av småtimmar – hade vi kvartssamtal med alla deltagare; en sådan glädje att få sitta på den solstänkta terrassen och förklara, helt ärligt och djupt menat, att man ser fram mot kommande romanmanus från samtliga.

 Ann Ljungberg by night

Veckan har många hjältar, men en måste särskilt framhållas: Ann Ljungberg som organiserat alltsammans. Många är de människor som drömmer om ett rikare liv. Ann gör tvärtom; lever sin egen dröm och hjälper dessutom sina medvandrare här på skorpan att förverkliga SINA drömmar. Om inte det är den ultimata rikedomen, så vet inte jag. Tack, Ann!

Kategorier: Uncategorized

Inläggsnavigering

11 tankar om “Sex vågade vågad sex: Att lära sig skriva deckare i Sevilla: del 4

  1. Framtidens deckarhjältar ska förhoppningvis bli mindre svältfödda, i alla fall om det hängde på oss sex i Hans-Olovs Mystery Class ´08.

    Och jag håller med; veckans stora hjälte är givetvis Ann, och om hon kommer att organisera liknande kurser igen, så kan jag varmt rekommendera dem för alla intresserade som läser detta.
    Vilken vecka!

  2. Word, dollface, word

  3. Yeah, man…

  4. Yeah, man…

  5. Tack själv raring! Rent nöje att arrangera kurser med såna superlärare och ambitiösa deltagare. Sevilla gjorde bra ifrån sig också 🙂 Och jisses vad skönt det var att sova ut i helgen…

  6. Sova ut? Sova ut?

  7. Ja för mig var både Ann o ”Hasse-Olle” 😉 mina höjdpunkter. Bara inte rekommenderar utan blir det nästa år så åker jag igen.
    Blir ju nästan lite generad när en storhet som du själv lägger min hemsida i dina ”top clicks”.
    Nu ska jag slå av datorn och rulla ut tapetrullen på golvet – en månad kvar…

  8. Jag är lite avis på er. Ni verkar ha haft minst lika kul som vi hade, veckan innan. Jag hade gärna stannat kvar några dagar extra, men du tog ju över min ”barre”, H-O. Hade kanske fått slagga på soffan..?

    Håller med om att Ann är en hjälte. Vilken uthållighet, vilket mod!

    /AC Collin

  9. ”man ser fram mot kommande romanmanus från samtliga.” skriver du.
    Det verkar som om Cissi inte riktigt är övertygad om att hon ingår i de sk. ”samtliga”, du kanske skulle ta ett allvarligt snack med henne, HO!!
    😉

  10. Oque

    Det är bara att konstatera att veckan i Sevilla blev en succé. Professionellt planerad och genomförd av både lärare och kursledning. När dessutom
    kursstaden Sevilla lyste emot oss med sitt allra mest soliga leende och bjöd på gåslever med apelsinsaft och chokladrippel, då kan man inte annat än kapitulera och säga: Visst fortsätter vi skriva och visst kommer vi igen!

  11. Oque!
    När får vi ta del av det där fotot av Magister Mord som vi alla ska sätta upp på kylskåpet???

Blogg på WordPress.com.